دسته
وب سايت رسمي هفته نامه تعطيلات نو
عكسهاي طبيعت زيباي ايران
اكوتوريسم همراه با حفظ محيط زيست
گردشگري
گردشگري
سازمان ميراث فرهنگي
پرتال استان اصفهان
نقشه گردشگري كاشان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 119744
تعداد نوشته ها : 79
تعداد نظرات : 1
Rss
طراح قالب
GraphistThem252



 نوش آباد، كاشان- مشاور رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: شهر زير زميني نوش آباد، شاخص هاي ثبت در فهرست آثار جهاني را دارد.

 

 

 ايرنا،منحصر به فرد بودن، ساخته دست بشر بودن و مديريت واحد را سه شاخص اصلي يك اثر جهاني اعلام كرد.
وي افزود: با توجه به معماري انحصاري شهر زير زميني نوش آباد و دارا بودن هر سه ويژگي لازم را براي ثبت در آثار جهاني است.
امينيان،با اشاره به دست كن بودن شهرزير زميني نوش آباد، خلاقيت و تفكر بشري را دومين خصوصيت اين اثر تاريخي عنوان كرد.
به گفته وي، مديريت واحد، سومين ويژگي يك اثرجهاني است كه با توجه به وسعت فضاي شهر زير زميني نوش آباد، همكاري همه شهروندان را مي طلبد.
امينيان، همكاري بيشتر مردم و مسوولان را براي حفظ اين اثر منحصر به فرد خواستار شد.
شهر زيرزميني نوش آباد در 7 كيلومتري شمال كاشان يكي از منحصر به فردترين شهرهاي زيرزميني جهان است كه پيشينه اش به دوران پيش از اسلام باز مي گردد.
اين شهر كه به صورت اتفاقي طي ساخت و ساز يكي از خانه هاي شهر نوش آباد كشف شد، به منظور حفاظت ساكنان شهر در جنگ ها و غارتهاي محلي به ويژه به هنگام حمله مغول استفاده مي شده است.
در توصيف اين شهر زير زميني گزارشگران منابع معتبر آورده اند كه اين شهر در سه طبقه در زير زمين با عمق بين چهار تا هجده متر ساخته شده و در ابعاد هزاران متر مربع در زير بافت كنوني شهر نوش آباد گسترده است.

راههاي ورودي به اين پناهگاه در محل هاي پر رفت و آمد شهر مانند بازار، قنات، مساجد و بعضا خانه ها قرار داشته تا در صورت بروز خطري مردم بتوانند به سرعت از گزند نيروي مهاجم در امان بمانند. وروديهاي در نظرگرفته شده به صورت هنرمندانه اي پس از عبور از آن پوشيده مي شدند به گونه اي كه هيچ اثري از آنها به چشم نخورد.
هر كدام از اين طبقه‌ها به وسيله چاه‌هاي عمودي به هم ارتباط دارند. براي ساخت اين شهر زيرزميني هيچ گونه مصالحي به كار نرفته است و به نظر مي‌رسد تا اواخر دوره قاجار هم مورد استفاده قرار مي‌گرفته است.
فضاي داخلي علاوه بر اتاق‌هاي تو در تويي كه به وسيله راهروهاي خاص به يكديگر متصل مي‌شوند، شامل دست‌شويي‌ها، محل هايي براي قراردادن چراغ به منظور تامين روشنايي و همچنين ساختارهايي براي به دام انداختن دشمن در صورت ورود به اين پناهگاه است.
سفال‌هايي مربوط به قرن هفتم هجري قمري از نوش‌آباد به دست آمده ولي احتمالاً قدمت آن به قبل از اسلام برمي‌گردد. اين شهر زيرزميني محلي براي اختفا از دست دشمنان و ادامه زندگي در زمان محاصره بوده است.
در نزديكي اين دالان‌هاي تودرتوي زيرزميني يك قلعه روي زمين قرار گرفته كه به قلعه «سيزان» معروف است و به احتمال زياد از درون اين قلعه راهي به شهر زيرزميني وجود دارد.

X