دسته
وب سايت رسمي هفته نامه تعطيلات نو
عكسهاي طبيعت زيباي ايران
اكوتوريسم همراه با حفظ محيط زيست
گردشگري
گردشگري
سازمان ميراث فرهنگي
پرتال استان اصفهان
نقشه گردشگري كاشان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 119938
تعداد نوشته ها : 79
تعداد نظرات : 1
Rss
طراح قالب
GraphistThem252

وجه تسميه كاشان


در مورد وجه تسميه كاشان سخن بسيار است. ليكن با در نظر گرفتن معني واژه هاي كاس، كاسه و كاس آب و موقعيت كاشان در قديم اين واژه مي تواند گرفته شده از كاس باشد كه در اصل كاشان و به مرور زمان به كاشان تغير شكل يافته است.

ربان شناسان بر اين باورند كه نام كاشان به معني خانه هاي تابستاني است، كه با چوب و ني ساخته مي شده است ولي برخي ديگر نام كاشان را ماخوذ از كلماتي چون كاسيان، كاشيان، كي آشيان و كاه فشان، كاسو يا كاشو مي دانند.

در كل در مورد وجه تسميه كاشان و نام اوليه آن از طرف مورخين و باستان شناسان عقايد گوناگوني ابراز شده كه به چند مورد آن اشاره مي شود:

1ـ از آنجا كه اين شهر در قرون متمادي مركز ساخت بهترين كاشيها بوده آن را كاشيان و كاشان ناميده اند.

2ـ گروهي از باستان شناسان پس از حفاريهاي باستان شناسي در تپه هاي سيلك به اين نتيجه رسيده اند كه نام كاشان مشتق از كلمه كاشو يا كاسو است و آن نام قومي كهن بوده كه در بين النهرين مي زيسته اند و سپس به اين سامان نقل مكان كرده و نام محل اسكان آنها كاسيان يا كاشيان خوانده شده است.

3ـ ملك الشعراء بهار در ديوان خود وجه تسميه كاشان را معبد و جايگاه جشن و دل آسايي دانسته است.

4ـ مولف كتاب فرهنگ واژه هاي فارسي در زبان عربي مي نويسد: كاشان به خانه هاي تابستاني اطلاق مي شود كه با چوب و ني ساخته مي شد.

5 ـ مولف كتاب آثار تاريخي كاشان و نطنز مي نويسد: چون اولين جايگاه آباداني در اين ناحيه به امر پادشاهان اساطيري در كنار چشمه فين ساخته شده آن را كي آشيان يعني جايگاه حكام گفته اند


دسته ها : معرفی
دوشنبه 1390/9/7 21:19
X